Kirjoitukset – Raamattu on Jumalan Elävä Sana. Raamattu on syntynyt profeettojen ja apostolien toimesta, he kirjoittivat sekä Vanhan-, että Uuden Testamentin Pyhän Hengen johtamina. Hyväksymme Jumalan tekemän Uuden liiton, sellaisena kuin se on kirjoitettu Uudessa Testamentissa, erehtymättömänä oppaanamme Kristuksen opissa ja käytännön elämässä, (Luuk. 22:19-20, 2. Tim. 3:16, 1. Tess. 2:13, 2. Piet. 1:21).
Jumala – Meidän Jumalamme on yksi, ilmentyen kolmena tasavertaisena persoonana, Isä, Poika ja Pyhä Henki (Luuk. 3:21-22). Isä Jumala on Sanan lähettäjä, (Joh. 16:28). Jumalan Poika on Jeesus Kristus, Sana ihmiseksi tullut, (Fil. 2:6-7) Ainutsyntyinen, ja Hän on ollut Isän ja Pyhän Hengen kanssa alusta asti, (Joh. 1:1, Joh 1:14, Joh. 1:18). Pyhä Henki tulee sekä Isältä että Pojalta, (Joh. 15:26, Joh. 16:7). Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi Jumala. Kolmiyhteinen, ovat ikuisia.
Ihminen, syntiinlankeemus ja lunastus, 1. Moos. 1:26-27 – Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja kaltaiseksi, (1. Moos. 1:26-27). Kolmiyhteisyys: Henki, sielu ja ruumis. Aadamin ja Eevan rikkomuksen kautta synti tuli maailmaan. Ihminen menetti Jumalan kirkkauden. ”Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla”. Niinkuin kirjoitettu on ”Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan”.
Jeesus on tie, totuus ja elämä, Joh. 14:6 Jeesus Kristus, Jumalan Poika on ihmisten pelastaja. Hän on syntiemme sovitus. Hän tuli tekemään tyhjäksi perkeleen teot ja antoi elämänsä ja vuodatti pyhän verensä, lunastaakseen ja palauttaakseen ihmisen takaisin Jumalan luo, (Room. 5:14, Room. 3:10, Room. 3:23, 1. Joh. 3:8).
Pelastus on yksin uskosta ja armosta, se on Jumalan lahja, Ef. 2:8-10, Gal. 2:21, Gal. 3:26 – Se ei tule laista, teoista eikä ihmisen omista ansioista. Se syntyy ja tulee todelliseksi Jumalan armosta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Pelastus on Jumalan teko. Uudestisyntynyt ihminen saa lahjana vastaanottaa Jumalan kirkkauden, (Joh. 17:22, 23). Uudestisyntynyt ihminen on luotu hyviin tekoihin, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme, (Ef. 2:8-10).
Kaste Kristukseen vedessä, Mark. 16:15-16 – Upotuskaste vedessä on Herramme suora käsky ja se on osoitettu vain Kristukseen uskoville. Kasteessa kristitty samaistuu Kristukseen ja Hänen kuolemaansa, hautaamiseensa ja ylösnousemukseensa, (Matt. 28:19, Room. 6:4, Kol. 2:12, Ap.t. 8:36-39). Seuraava kasteen suositus on hyväksytty: “Oman uskosi tunnustuksen perusteella, että Jeesus Kristus on Herra ja Jumalan Poika, ja Sanan valtuuttamana, kastan sinut Jeesukseen Kristukseen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.”
Pyhän Hengen kaste, Luuk. 3:16 – Kaste Pyhässä Hengessä ja tulessa on Herran Jeesuksen Kristuksen lupaama lahja Jumalalta kaikille uskoville, ja se saadaan uudestisyntymisen jälkeen. Tämän kokemuksen ensimmäinen merkki on usein uusilla kielillä puhuminen, sen mukaan kuin Pyhä Henki antaa puhuttavaa, (Matt. 3:11, Joh. 14:16-17, Ap.t. 1:9, Ap.t. 2:38-39, Ap.t. 19:1-7, Ap.t. 2:4).
Uuden ihmisen todellisuus, hän on täydellinen Kristuksessa, hän on vanhurskas, 2 Kor. 5:17, 21, Kol. 1:28, Room. 4:9, Room. 10:4 – Uudestisyntynyt ihminen on uusi ihminen. Uudestisyntyminen tapahtuu ihmisen hengessä. ”Siis, jos joku on Kristuksessa , niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut”, (2. Kor 5:17). Vanha ihminen on kadonnut ja uusi ihminen on syntynyt. Tämä on ihmisen hengen uusi olotila. Uudestisyntynyt ihminen ei ole enää syntinen vaan vanhurskas. Pyhästä syntynyt on pyhä. Uudestisyntynyt ihminen on täydellinen Kristuksessa. ”Ja Häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen täydellisenä Kristuksessa”, (Kol 1:28).
Seurakunta, Viisi Hengen palveluvirkaa, Hengen lahjat, Matt. 16:18, Ef. 4:11-16, 1 Kor. 12:1-11, Apt. 2:41-44Seurakunta on Jumalan suunnitelma. Apostolit, profeetat, evankelistat, paimenet ja opettajat. Yhdeksän yliluonnollista Pyhän Hengen lahjaa eli hengelliset lahjat toimivat tämän päivän seurakunnassa. Seurakunta varustetaan evankeliumin julistamiseen kaikilla Jumalan antamilla lahjoilla. Jeesus sanoi: Eivät helvetin portit voita Jumalan seurakuntaa. Seurakunnan jäsenet ovat uudestisyntyneitä kristittyjä.
Puhdas elämä, Tit. 2:12, Snl. 24:16, Heb. 12:14 – Uudestisyntynyt ihminen ei kuitenkaan ole erehtymätön. Jumalan armo kasvattaa häntä. Hän voi tehdä syntiä, mutta hän nousee ylös siitä. Hän kasvaa suhteessa Kristukseen sekä omassa luonteessaan ja suhteessa muihin ihmisiin. Raamattu opettaa, että ilman pyhitystä kukaan ei voi nähdä Herraa. Me uskomme puhtaaseen ja pyhään elämään, ehdottomana, mutta kuitenkin jatkuvana Jumalan armon työnä. Pyhitys alkaa uudestisyntymisestä jatkuen Kristuksen paluuseen asti. (Heb. 12:14, 1. Tess. 5:23, 2. Piet. 3:18, Fil. 3:12-14, 1. Kor. 1:30).
Parantuminen ja terveys, Jes. 53:4-5, Mark. 16:18, 1 Piet. 2:24 – Jeesus on sairaiden parantaja. Parantuminen perustuu Jumalan lupaukseen. Myös sielun parantuminen ja eheytyminen. Parantuminen tapahtuu Jumalan voimasta uskon, rukouksen ja Hengen lahjojen välityksellä. Parantuminen tarjotaan Kristuksen lunastustyössä. Jeesus kantoi meidän sairautemme ruumiissaan Golgatan ristille ja Hänen haavojensa kautta me olemme parannetut. Ihmisen hengen, sielun ja ruumiin hyvinvointi ja terveys on kaikkien ihmisten etuoikeus. Sairaat ja heikot ihmiset ovat Jumalalle yhtä rakkaita kuin terveet ja vahvat. Paranemiseen tarvitaan myös aikaa, ja usein myös hyvää terveyden hoitoa. Uudestisyntyneet Jumalan lapset saavat ylösnousemuksessa uuden ruumiin, jossa ei ole enää koskaan sairauksia ja kuolemaa ei enää ole, (Mark. 16:18, Jaak. 5:14-15, 1. Piet. 2:24, Matt. 8:17, Jes. 53:4-5).
Vanhurskaiden ylösnousemus ja Herramme paluu, Apt. 1:11, 1 Tess. 4:16-17, Ilm. 20:6 – Enkelit sanoivat Jeesuksen opetuslapsille: “Tämä Jeesus on tuleva, samalla tavalla kuin te näitte Hänen taivaaseen menevän.” Hänen tulonsa tapahtuu pian. Kun Hän tulee, “…Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin. Sitten meidät, jotka olemme elossa ja olemme vielä täällä, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin…”, (Ap.t. 1:11, 1. Tess. 4:16-17). Suuren ahdistuksen jälkeen Hän palaa maan päälle kuninkaiden Kuninkaana ja herrain Herrana yhdessä pyhiensä kanssa, jotka tulevat olemaan kuninkaita ja pappeja. Hän hallitsee tuhat vuotta, (Ilm. 20:6).
Helvetti ja iankaikkinen kadotus, Mark. 16:16, Heb. 9:27, Ilm 19:20 – Kadotustuomio eli iankaikkinen ero Jumalasta on todellinen. Ihminen, jokaa kuolee fyysisesti synneissään, eikä ole ottanut vastaan Jeesusta, on ikuisesti kadotettu. Kuoleman jälkeen hänellä ei ole mahdollisuutta kuulla evankeliumia tai tehdä parannusta. Tulijärvi on kirjaimellinen. Termi “ikuinen/iankaikkinen”, jota käytetään kuvaamaan tulijärveen tuomittujen rangaistuksen kestoa, tarkoittaa samaa loputtoman olemassaolon ajatusta ja merkitystä kuin viitattaessa pyhien ilon ja hurmion kestoon Jumalan läsnäolossa, (Mk. 16:16, Heb. 9:27, Ilm. 19:20)